J.C. Leyendecker och hans tidlösa illustrationer

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUponFlattr the authorPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Det kan vara oerhört inspirerande att gå tillbaka i tiden för att låta sig inspireras av de vackra illustrationer som gjordes både i tidningar och som reklam för olika klädmärken. Redan tidigare har vi nämnt Laurence Fellows och hans legendariska illustrationer för Esquire Apparel Arts under 1930-talet. En annan person som kanske i ännu högre grad påverkat eftervärlden genom sina många vackra illustrationer är J.C. Leyendecker som vi i korthet nämnde i ett tidigare inlägg.

Joseph Christian Leyendecker (1874-1951) var en av de främsta amerikanska illustratörerna i början av 1900-talet. Han är mest känd för sina reklamillustrationer för företag som Arrow Collars, Cluett Shirts, Kuppenheimer och Interwoven Socks. Leyendecker är också känd för sina många omslag hos tidningen The Saturday Evening Post, en tidning som gavs ut sex gånger årligen från åren 1897 till 1963. Från åren 1920 till 1960 var det en av de mest inflytelserika tidningarna bland den amerikanska medelklassen med miljontals läsare. Några nummer av denna tidning som kan läsa och hämta inspiration av på denna länk.

J.C. Leyendecker gjorde bland annat 322 omslag för The Saturday Evening Post, tillsammans med mängder av reklamillustrationer för olika företag inne i tidningen.

Nedan är lite inspiration från några av hans tidlösa illustrationer. I så gott som alla böcker med mode från början av 1920-talet där man förevisar mode från dessa årtionden hittar man flera av J.C. Leyendeckers illustrationer.

En annan intressant aspekt av att kolla in gamla illustrationer är hur både modet och vissa accessoarer förändrats genom åren. Accessoarer som strumpebandshållaren och den löstagbara kragen var ofta förekommande i reklam från Interwoven Socks och Arrow Collars under denna tidsera.

J.C. Leyendecker år 1895. Foto: Smithsonian Institution

J.C. Leyendecker i sin studio.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *