Josef Franks blomstervärld

Årets sommarutställning på Svenskt Tenn djupdyker i Josef Franks rika utbud av botaniska mönster. Här blandas favoriter som tulpan, förgätmigej och liljekonvalj med slingrande lianer, vinrankor och fruktmotiv – inspirerade av världens olika platser och kulturer i en blandning av verklighet och fantasi.

Av de totalt 160 textila mönster som Frank ritade under sin karriär har endast tre av dem andra motiv än växtlighet i olika former; nämligen Terrazzo, Manhattan och Navigare. Franks blommönster är en blandning av verkliga sorter och fantasiväxter som samsas med varandra, säger Thommy Bindefeld Creative Director och marknadschef på Svenskt Tenn.

Årets sommarutställning som hyllar Josef Franks blomstervärld är till bredden fylld av olika botaniska mönster. För den som besöker Svenskt Tenn för första gången är utställningen ett tillfälle att lära känna en av Sveriges främsta mönsterformgivare.

Josef Franks mönster är inte bara härligt färgstarka tyger, mattor och tapeter. Ägnar man en stund åt att betrakta dem upptäcker man dessutom vilket matematiskt geni han var när det kommer till att skapa hela bilder utan början eller slut. Det var meningen att betraktaren skulle fastna i mönstret med tanken, och låta lianernas slingrande väg släppa fantasin fri för en stund, säger Thommy Bindefeld.

Naturen i sin helhet var en viktig komponent både för Josef Frank och Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson som på helgerna tillbringade sin tid i sitt sommarhus Tolvekarna på Tyresö från vilket hon tog med sig blommor och kvistar att dekorera butiken med. Än idag fylls butiken varje vecka med färska blommor, inte minst i tesalongen som för tredje året i rad öppnar sin uteservering i samband med att sommarutställningen invigs. Menyn spänner mellan iste och glass i olika spännande smaker till salta smårätter, champagne och rosévin.

Sommarutställningen är öppen för allmänheten från och med den 7 juni till och med den 8 augusti, med samma öppettider som butiken.

Svenskt Tenn finns på Strandvägen 5 i Stockholm. Företaget grundades 1924 av Estrid Ericson, som tio år senare knöt Josef Frank till företaget. Hennes samarbeten med några av 1900-talets mest betydande formgivare, inte minst arkitekten Josef Frank är legendariska. Estrid Ericson var inte endast en framstående estet och designer, utan också en driftig företagare.

Foto: Bruno Ehrs

I boken Skönhet till vardags har nu författaren Anita Lignell Du Rietz skrivit om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och hennes resa från starten som tennformgivare i liten skala fram till ansedd ledare för ett miljonföretag. Boken på 356 sidor är rik på bilder där fotografen Bruno Ehrs svarar för 38 nytagna fotografier i färg, med motiv från interiörer skapade av Estrid Ericson. Därtill finns cirka 400 historiska bilder, delvis från Svenskt Tenns arkiv.

estrid ericssons arbetsrum svenskt tenn

Estrid Ericsons arbetsrum på Svenskt Tenn. Två favoriter är ställda på bordet, nautilussnäckan på tennfot och en vit skulptur, ofta använd i inredningarna. Foto: Bruno Ehrs

Frankmöbler. Karmstol från 1936 i svart läder. ”Sittande katt”, vitglaserat lergods av Anders Jönsson (1883–1965). Den började säljas i gjutjärn på Svenskt Tenn i början på 1940-talet. Tennvas av Björn Trägårdh från 1934. Foto: Bruno Ehrs

Genom att beskriva hur samtidens kritiker uppfattade hennes insatser växer bilden fram av en inredningsfirma som ständigt förnyades och blev beundrad även utanför landets gränser. Estrid Ericson visade upp Svenskt Tenn i en mängd olika sammanhang, inte minst vid tre olika tillfällen, med egna utställningar på Nationalmuseum, en förmån som inte erbjudits samtida inredningsföretag varken förr eller senare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *