Ny utställning vid Hallwylska museet – Elegansen lever

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUponFlattr the authorPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Det klassiska och tidlösa herrmodet är i högsta grad aktuellt ännu i dag – kanske populärare nu än någonsin tidigare. Men vad är egentligen definitionen på klassisk herrstil? I Hallwylska museets utställning Elegansen lever presenteras en rad exempel på plagg och accessoarer som representerar klassisk manlig elegans.

I museet visas klädval för livets olika skeenden. Vad som kan bäras varje dag, de oumbärliga accessoarerna och vad man inte bör missa i klädstil vid sk ”eleganta ovanor” som farliga sporter och fest.

Stil är svaret på allt. Ett uppfriskande sätt att närma sig något tråkigt eller farligt. Att göra något tråkigt med stil är att föredra framför att göra något farligt utan. Att göra något farligt med stil är konst. 

Charles Bukowski

Vad en jakthelg eller en tennismatch förutsätter för klädetikett kan kräva sina instruktioner. Bland annat dessa finns i rummet för ”rekreation”.

Temat högtid och fest är kanske de tillfällen då de flesta ställer sig frågan vilken stil som krävs för att delta med elegans. Här får man studera och njuta av vackra oklanderliga exemplar av partyplagget smoking, förmiddagsplagget jackett, uniformer och kavaj som enligt etiketten betyder kostym på en inbjudan.

De manliga stilikonerna

Det sägs att ingen vare sig före eller efter burit en uniform med sådan perfektion som Earl Mountbatten. Denna mytomspunne greve som även deltog i två världskrig, är en av de stilikoner som också dyker upp i utställningen.

Vid sidan om vår egen Kung Carl XVI Gustaf, Cary Grant, Gianni Agnelli, Robert Fitzgerald Kennedy, Paul Newman och mannen som en gång såg till att pilotglasögonen sedermera blev klassiska – Robert Redford.

De manliga stilikonerna Cary Grant och David Niven i filmen The Bishops Wife från 1947.

Hallwylska museet har under senare år utmärkt sig som en självklar plats för utställningar kring kostym och dräkthistoria och denna utställning är ett samarbete med Fredrik af Klercker, som bl.a. är upphovsman till boken och podcasten Stiljournalen.

– Stil är inte samma sak som mode. Mode kan däremot med tiden bli stil. Men tidlös stil tar tid att utveckla. Ett väldigt bra exempel på detta är dubbelslitsen baktill på en kavaj, det så kallade dasslocket, som en gång introducerades för att underlätta att bära kavaj när man red. Då ansågs det nästan vulgärt med dasslock på en smoking eftersom det var alldeles för sportigt. I dag är dasslock på kavaj det yttersta beviset på elegans. Men stil är så mycket mer än traditioner och regler, stil är ett konstant sökande efter elegans. Stil är att veta varför man har på sig det man har, inte bara bära det för att någon annan har sagt att det är elegant och naturligtvis veta när man skall bära det, säger Fredrik af Klercker.

Innergården vid Hallwylska museet på Hamngatan 4. Foto: Erik Lernestål

Hallwylska museet har en av Sveriges bäst bevarade miljöer från sekelskiftet 1900. Huset uppfördes som stockholmsbostad åt Walther och Wilhelmina von Hallwyl. Paret flyttade in i den nyuppförda byggnaden 1898. Wilhelmina von Hallwyl hade anskaffat stora samlingar konst, antikviteter, vapen, porslin och silver och bestämde tidigt att bevara sitt hem som museum. Palatset donerades till Svenska staten 1920 och med sina 2200 kvm fördelade på ett 40-tal rum innehåller huset en av landets största samlingar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *