Den 6–12 december är det visning av Bukowskis nya flaggskeppsauktion – Decemberauktionen + Asiatiska. I samband med visningen återinvigs Bukowskis lokaler vid Berzelii park, som genomgått en stor renovering både när det gäller arkitektur och inredning.
– På den nya Decemberauktionen visas de bästa klassiska möblerna och konsthantverken från alla epoker. Auktionen passar den moderna konstsamlaren och heminredaren, som inte letar efter specifika perioder utan först och främst är intresserad av kvaliteten, säger Lena Rydén, specialist på modern konst på Bukowskis.
Decemberauktionen innehåller verk som sträcker sig över alla tidsperioder och genrer. Tillsammans med designikoner och klassiska antikviteter visas bland annat Helene Schjerfbecks Konfirmanden, Anders Zorns Kaikroddare III, Öyvind Fahlströms Column no. 1 (Wonderbread) och Otto G Carlsunds Biografsvit.
Decemberauktionen kombineras med en speciell auktion av asiatiska konstföremål, där besökaren kan ta del av porslin, keramik, buddhor, måleri, bronser och jadeobjekt från svenska samlingar.
– Samlare, handlare och gallerister från hela världen finkammar just nu marknaden på konst och konsthantverk som går att knyta till det kejserliga hovet i Kina. Provenienser väger tungt, och i Sverige har vi tack vare våra skickliga samlare fantastiska föremål, säger Cecilia Nordström, ansvarig specialist för asiatisk keramik och konsthantverk på Bukowskis.
I samband med visningen av Decemberauktionen + Asiatiska återinvigs Bukowskis klassiska lokaler vid Berzelii park, efter ett halvårs renovering. De nya lokalerna är ritade av John Robert Nilsson Arkitektkontor, som tidigare bland annat deltagit i renoveringen av Magasin III. Bakom inredningen står Londonbaserade Studioilse, som i Sverige bland annat har uppmärksammats för sitt arbete med hotellet Ett Hem.
– Som vd har jag en tydlig vision om hur jag vill förändra, förnya och förbättra Bukowskis. Det nya utseendet på våra klassiska lokaler blir en tydlig visuell markering av hur vi vill modernisera verksamheten utan att göra avkall på vår starka känsla för kvalitet och historia, säger Louise Arén, vd på Bukowskis.
Visningen av Decemberauktionen + Asiatiska äger rum i Bukowskis lokaler vid Berzelii park i i Stockholm den 6–12 december med efterföljande slagauktion för Decemberauktionen den 13 december och Asiatiska 14 december.
Smakprov ur Decemberauktionen + Asiatiska:
Helene Schjerfbeck, Konfirmanden (1891)
Konfirmanden är ett välkänt motiv som litografi. Oljemålningen som låg till grund för motivet, skapad av den då 29-åriga Schjerfbeck, har dock inte visats offentligt i Europa sedan 1954. Konfirmanden är ett impressionistiskt verk tydligt influerat av de moderna strömningarna i Paris.
Verket är ett av konstnärens allra mest välkända och älskade motiv som litografi. Efter över 60 år visas äntligen originalet för alla som kommer att besöka visningen av Decemberauktionen.
Redan som elvaåring blev Helene Schjerfbecks (1862 – 1946) begåvning upptäckt och hon fick som rekordung ta emot resestipendier för att studera bland annat i Paris och Bretagne. Väl hemkommen till Helsingfors möttes hennes nyvunna upptäckter av impressionismen av oförståelse, eftersom historiemåleriet var det som ansågs ha högst status inom det finska konstlivet. Det var under den här perioden i Helsingfors, som det aktuella porträttet målades.
Helene Schjerfbeck skapade senare en alldeles egen stil som fångade själens våndor och mörker med en intensitet som från den tiden bara kan jämföras med Edvard Munch. Hennes djupt inkännande och originella verk från senare delen av konstnärskapet har alltid beundrats och med senare års större utställningar (Waldemarsudde, Ateneum, Schirn Kunsthalle Frankfurt) definitivt placerat Helene Schjerfbeck bland de allra största av sin tid.
Motivet ”Konfirmanden” som litografi har tidigare sålts flera gånger på Bukowskis till höga priser. Detta motiv har endast omarbetats till litografi men har aldrig nytolkats i olja, vilket Schjerfbeck ofta gjorde med andra motiv. Utrop 5-7 000 000 SEK.
Bukowskis har tidigare sålt av konstnären bl.a.
- ”Hyresvärden I”från 1928.Slutpris (inkl. köparprovision)6 820 652 SEK.
- ”Blå Madonna” från 1943. Slutpris (inkl. köparprovision) 6 703 394 SEK
- ”Flickprofil i grön klänning” utförd efter 1933. Slutpris (inkl. köparprovision) 5 991 896 SEK
Anders Zorn, Kaikroddare III (1886)
Kaikroddaren är ett av de tidigaste exemplen på svensk impressionism, målad i Istanbul 1886 – ett år som räknas som det viktigaste i Zorns produktion. Motivet har en djärv komposition med en högt lagd horisont.
Öyvind Fahlström, Column no. 1 (Wonder Bread) (1972)
Column no. 1 är skapad i en serieliknande form men uttrycker en ursinnig urladdning av världens tillstånd, strax före oljekrisen. Verket visades senast på ett retrospektiv för konstnären på MACBA i Barcelona år 2000.
Otto G Carlsund, Biografsviten (1926)
Historien om hur Otto G Carlsund fick förfrågan om att utföra muraler till Le Courbusiers planerade biograf i Paris är legendarisk i svenska konstsammanhang. Biografen uppfördes aldrig men skisserna finns kvar, samlade i Biografsviten. Konstsamlaren Laurent Monnier köpte sviten på nio verk (men avstod från att köpa det tionde) direkt från Carlsunds ateljé i Paris 1926.
Sengustavianska parskåp tillskrivna Gottlieb Iwersson (omkring 1790)
Det halvrunda utförandet på dessa sengustavianska parskåp förekommer sällan i Sverige men var vanligt förekommande i matsalar i Frankrike under 1700-talet. Den avancerade formen och marmorskivornas karakteristiska profiler talar för att skåpen skapades av den stockholmsbaserade mästaren Gottlieb Iwersson, en av den gustavianska tidens skickligaste möbelsnickare.
Petag Täbris, matta från den nordvästpersiska staden Täbris (omkring 1920)
PETAG eller Persische Teppich AG grundades 1911 i Berlin och leddes av den kände mattexperten Heinrich Jacoby. Företaget tillverkade ofta mattor med inspiration från de persiska 1600-talsmattorna. I mittfältets ena hörn finns ett diskret signum för PETAG-mattorna: ett chintamani-ornament.
Heinrich Winterstein Augsburg, Silverpokal i form av ett skepp (omkring år 1600)
Denna silverpokal är en märkvärdig statussymbol och en typisk bröllopsgåva från den sena renässansen/tidiga barocken, stämplad av Heinrich Winterstein. Winterstein var en av de ledande silversmederna i Augsburg, det tidiga 1600-talets viktigaste centrum för silversmide.
Carl Malmsten, Swedish Grace-skrivbord, Åtvidabergs Industrier (1934)
När arkitekt Ivar Tengbom fick i uppdrag att rita nya sparbanken i Örebro var Malmsten en given designer för byggnadens möbler. På detta skrivbord rör sig blomsterintarsian i form av en stiliserad meanderslinga längs bordets sarg.
Diadem, proveniens Gunnila Bernadotte, platina, odlade pärlor och diamanter
Detta smycke kom att bli ett signum för Gunnila Bernadotte (1923-2016), som var gift med kung Carl XVI Gustafs farbror Carl Johan Bernadotte. Diademet bars vid både kronprinsessan Victorias och prinsessan Madeleines bröllop.
Bukowskis har fått uppdraget att för familjens räkning sälja diademet. Smycken som figurerat i kungliga sammanhang är starkt eftertraktade på marknaden. Av smycken med kunglig proveniens som Bukowskis förmedlat kan särskilt försäljningen av representationsgarnityret som dåvarande kronprins Karl-Johan Bernadotte år 1816 gav till riksståthållare Hans Henrik von Essens gemål nämnas.
Halsband, örhängen och brosch i guld, silver, krysopras och gammalslipade diamanter såldes för 500 000 kr november 2005. En av förra höstens starkaste budgivningar var på ett armband från 1895 beställt av Holländska drottningen Emma vars slutpris landade på 130 000 kr från utropspriset 30-40 000 kr.
Georg Engelhard Schröder, tre målningar, Turkiska sändebudet Mustafa Aga med uppvaktning 1727 i Stockholm, proveniens greve Carl Gustaf Tessin (1695-1770)
Efter Karl XII:s död krävde den turkiske sultanen tillbaka den skuld på en miljon riksdaler courant som Karl XII hade till honom. Den avporträtterade Mustafa Aga, en av de första turkiska förhandlarna, ankom till Stockholm den 10 juni 1727 och besöket blev väldokumenterat i flertalet målningar som hovmålare Georg Engelhard Schröder fick i uppdrag att utföra.
László Moholy-Nagy, gelatinsilverfotografi, FGM.206 untitled, numrerat 1/20 (1926)
Avantgarde-fotografi av internationell toppklass från en av konstruktivisternas främsta pionjärer, László Moholy-Nagy. Detta signerade fotografi är framtaget efter ett fotogram, resultatet av en kameralös fototeknik där objekt belyses mot en ljuskänslig yta för att skapa en bild. Ett ovanligt verk som troligen är en del av en icke-fullbordad portfolio fotografier som Moholy-Nagy planerade att ta fram efter sina bästa fotogram.