Nu lanseras åter Josef Franks klassiska mönster Baranquilla, som ritades 1943-1945 och senast var i produktion på 1980-talet. Mönstret visas i en utställning med inredningar skapade av den österrikiska arkitekten och Frank-kännaren Claudia Cavallar.
Mitt under pågående världskrig, efter nazisternas ockupation av Norge och Danmark, valde Josef Frank och hans fru Anna att lämna Stockholm för Amerika och Manhattan. De reste via den colombianska hamnstaden Barranquilla och nådde slutdestinationen New York i december 1941.
– I New York tog många av Josef Franks mest fantasifulla mönster form. Ett av dem var Baranquilla, som fick sitt namn efter staden de passerade under flykten till USA. Mönstret bygger på slingrande lianer som blandas med fantasifulla blommor och frukter som för tankarna till regnskogens färger och flora. Josef Frank lyckades få till ett flöde i mönstret, som saknar en tydlig riktning och därför blir lika vackert i samtliga vinklar, säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn.
I samband med nylanseringen av Baranquilla har Claudia Cavallar tillsammans med Svenskt Tenn skapat ett antal inredningar i en utställning på Strandvägen 5 i Stockholm, där mönstrets båda färgställningar används.
– Jag har haft en imaginär personlighet i åtanke när jag har skapat utställningen ”Baranquilla”. Jag såg framför mig hur den personen flyttar från en varm, kanske exotisk plats, där interiören inte fått ta ordentlig plats, in till en helt ny miljö på Strandvägen i Stockholm, säger Claudia Cavallar.
Claudia har tidigare bland annat arbetat med den omtalade Josef Frank-utställningen ”Against Design” på MAK i Wien, som nu visas på ArkDes i Stockholm. Utställningen Baranquilla pågår på Svenskt Tenn från den 5 april fram till 28 maj.
I samband med nylanseringen av Baranquilla har Claudia Cavallar tillsammans med Svenskt Tenn skapat ett antal inredningar i en utställning på Strandvägen 5 i Stockholm, där mönstrets båda färgställningar används.