Den napolitanska kavajen är en av de ikoniska kavajstilarna för män. När den skapades av Attolini och Rubinacci på 1930-talet var den revolutionerande. En kavaj som var lätt som en skjorta, mjuk, figurnära och sval.
Här lär vi dig allt om den napolitanska kavajen, de främsta skrädderierna och var du köper den. Om du vill veta mer om historian bakom den napolitanska kavajen, kan du läsa vår berättelse om Cesare Attolini.
Detaljerna hos den napolitanska kavajen
Det finns naturligtvis lika många variationer på kavajer som det finns skräddare i Neapel, men traditionen som bärs upp av namn som Attolini, Rubinacci och Kiton har ändå många likheter. Här listar vi fem detaljer som gör din kavaj lika typiskt napolitansk som en Pizza Margherita.
- Minimal konstruktion
Den napolitanska kavajen började sin tid som en reaktion mot den väldigt konstruerade – och varma! – brittiska kostymen. Hos Rubinaccis London House skapade Vincenzo Attolini istället en kavaj mjuk och lätt som en skjorta, med minimalt mellanlägg och tunt innerfoder. Den napolitanska siluetten formar inte kroppen utan följer med den. Innerfodret är ofta Cupro / Bemberg (ett varumärke för Cupro) – ett silkeslent och svalt tyg gjord av bomullsfiber.
- Mjuka axlar
Den andra mycket synliga delen är de mjuka axlarna. Precis som med kanvasen tog Attolini också bort de markerade axlarna hos de brittiska kostymer. Den napolitanska silhuetten kramar istället axlarna och följer deras form.
Spalla camicia – skjortaxeln – är en napolitansk klassiker. Den innebär att ärmen sys fast liksom en skjortärm och att sömsmånen får vecka sig eller plisseras runt. För somliga kan det se ut som att ärmen ”skrynklar sig”, men det är alltså en avsiktlig detalj. Ett annat alternativ är con rollino där sömsmånen istället rullas upp till en mer markerad axel.
- Höga ärmhål
Den figurnära passformen inkluderar också höga ärmhål. Genom axelns konstruktion kan en bred arm passas in ett smalt och högt placerat ärmhål, så att bäraren får mycket frihet att röra sig.
- Höga, breda och rullande slag
En napolitansk kavaj har högt placerad gorget, det vill säga att slagen löper högt upp på bröstet innan de möter kragen. De ger en svepande elegans i plagget. Slagen är också breda, med ett slags italiensk självsäkerhet.
En enkelknäppt napolitansk kavaj är tre buttoni su due: tre-knäppt, men bara de nedre två knapparna syns. Istället rullar slagen elegant från den andra knappen, så att man inte kan se om det finns en övre knapp eller inte. Det här kallas även “3-roll-2” eller “3/2 roll”.
Kanske handlar det om elegans – eller var det kanske så att när modet skiftade från tre knappar till två knappar så vek man helt enkelt undan tredje knappen? Ingen vet säkert.
- Fickorna
Utmärkande för den napolitanska kostymen är bröstfickor a barchetta, att bröstfickan sveper upp i en “båtform”. A Barchetta är svårt att sy med maskin och skvallrar om den handgjorda konstruktionen.
Om man har utanpåliggande fickor – patch pockets – har även de en särpräglad, rundad form som kallas pignata efter ett italienskt lerkrus. Många liknar dem också vid en konjakskupa.
För nördarna finns ännu fler detaljer – de långa insnitten (darts), överlappande knappar (kissing buttons), fungerande knapphål och dubbla baksömmar – som dock inte på samma sätt utmärker stilen.
Klassiska märken – Rubinacci, Attolini, Kiton
Rubinacci
Gennaro Rubinacci var konsthandlaren i Neapel, som 1932 öppnade sitt “London House”. Där skapade Vincenzo Attolini den första napolitanska kavajen. Idag leds verksamheten av tredje generationen med Luca Rubinacci i spetsen. Rubinaccis etiketter bär fortfarande bokstäverna LH för London House, och en krona för att markera kopplingen till Duke of Windsor, en av de första att upptäcka London House napolitanska stil.
I Luca Rubinacci möts en fingertoppskänsla för färg och skrädderi kombinerat med en rejäl dos italiensk charm och sprezzatura som gett honom över 300 000 följare på Instagram.
En av Rubinaccis stora tillgångar är deras arkiv av gamla tygstuvar – över 60km tyg av varianter som kanske inte vävs längre. Priserna är också väsentligt lägre för konfektion, halva priset eller mindre för en kavaj jämfört med Attolini och Kiton.
Cesare Attolini
Cesare Attolinis far, Vincenzo, var alltså master cutter vid Rubinaccis London House, och den som faktiskt skapade den napolitanska kavajen. Senare skapade han sitt eget hus, som kom att heta Cesare Attolini.
Jämfört med Rubinacci är Cesare dyrare och mer traditionellt. I ready-to-wear-kollektionerna finns väldigt mycket klassiska designer och mönster, men till en stabil prislapp – vi talar 40.000-50.000 kr. En av Vincenzos barnbarn driver även Style Latino, som är en mer modern, och billigare, variant av Attolini.
Här kan du läsa mer om huset Cesare Attolini.
Kiton
Kiton är nykomlingen, jämfört med Rubinacci och Attolini, som grundades 1968. Samtidigt som man fått mycket från Rubinacci och Attolini, så har man också varit mycket mer ekonomiskt framgångsrikt. Idag har man över 800 anställda, varav 400 skräddare, med egen skräddarskola och ett eget väveri i Biella.
Jämfört med Attolini och Rubinacci har Kiton mer mode-inslag, både i plaggen och marknadsföringen. Priserna är också ännu högre. Kiton har ett komplett sortiment, som även innehåller solglasögon och lounge wear, herr- och damkläder och ett separat varumärke för streetwear.
Handla napolitanska kavajer i Sverige
Det är inte lätt att hitta äkta napolitanska kavajer i Sverige. Det bästa sortiment hittar man hos Gabucci i Stockholm och online. Här finns t.ex. Cesare Attolini, Stile Latino och Orazio Luciano. Kiton finns hos MrPorter och Rubinacci säljs ibland via The Rake.
Vill man ha en okonstruerad kavaj med många likheter till den napolitanska stilen, så titta på Boglioli hos CareOfCarl, specifikt deras K Jacket:
Även Oscar Jacobsson har okonstruerade kavajer, t.ex. i modellen Egel: