Visningen inför vårens auktion ”Modern Art + Design” tisdagen den 25 april har nu öppnat i Bukowskis klassiska lokaler vid Berzelii Park i Stockholm. En auktion fylld av mästerverk inom konst, konsthantverk och design.
Visningen är en unik möjlighet att se betydande mästerverk och unika designföremål på nära håll, innan auktionen äger rum den 25 april. Internationella ikoner som Salvador Dalí och Alexander Calder finns representerade tillsammans med svenska storheter som Siri Derkert, Otto G. Carlsund och Leander Engström.
I vårens exceptionellt dynamiska samling ingår möbler från både Knut Fjaestad och Axel Einar Hjorth, magnifika exempel på den skatt av hantverkstradition som finns i Sverige. En betydande skulptur av Julio González och spektakulära mattor från Märta Måås-Fjetterström väcker intresse även internationellt.
Visningen är öppen fredag och måndag kl. 11-18 och lördag till söndag kl. 11-17.
Bukowskis presenterar här ett urval av mästerverk från auktionen som lär gå till höga priser:
Auktionsnummer 263. Salvador Dalí, Studie till Hymen från Shakespeares ”As You like it”. Utropspris 1 200 000 – 1 500 000 SEK
Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí (1904-1989) var en spansk surrealistisk bildkonstnär. Dalí är mest känd för sina bisarra, absurda och drömska målningar, influerade av bland annat Freuds teorier och renässansmåleri. Ett av hans mest kända verk, Minnets envishet, blev klart 1931.
Utöver måleri omfattade Dalís praktik även film, skulptur, fotografi och text. Han samarbetade med Walt Disney kring den Oscars-nominerade tecknade kortfilmen Destino, som släpptes postumt 2003. Han samarbetade också med Alfred Hitchcock i arbetet med filmen Trollbunden (Spellbound).
Få personer har ett så säreget universum som Salvador Dali där en fantasirik mix av galenskap utförd med teknisk perfektion och exakthet regerar. Som konstnär var Dali en sann renässansmänniska som verkade inom konst, film, litteratur, teater och mode. Alla dessa olika strängar och hans popularitet än idag visar att hans konst väckte och såg något som ingen annan kunde överföra från tanke till verk. I detta verk möter vi flera av de element som har blivit något av personliga kännetecken för konstnären: styltorna som bär upp kroppen, det avhuggna perspektivet med en estrad som går mot horisonten, en snörd och förvrängd kropp och de trådar som håller upp hela kvinnofiguren.
Det aktuella katalognumret är en förstudie till en kostym från en uppsättning av William Shakespeares ”As you like it” utförd efter en beställning av kostymskisser och kulisser från Luchino Visconti. Den avbildade är Hymen, äktenskapsguden och den som i slutscenen knyter alla ”hymens band ” och skapar ett lyckligt slut. Katalognumret berör viktiga teman i konstnärskapet som är återkommande under hela Dalís produktion: det undermedvetna, människokroppen och drömvärlden vilket Dalí uttolkar för oss betraktare.
Nr. 256 Gösta Adrian-Nilsson, ”Matroser i Gröna Lund (I)”. Utropspris 2 500 000 – 3 000 000 SEK
Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965) var en svenskkonstnär och författare. Han räknas som en betydande pionjär inom den svenska modernistiska konsten. Han finns bland annat representerad på Nationalmuseum och Moderna museet i Stockholm, Göteborgs konstmuseum, Malmö konstmuseum, Waldemarsudde och Kulturen i Lund.
Den här aktuella, första versionen av Matroser i Gröna Lund domineras av en dansande blåklädd sjöman i helfigur med lyfta armar, på båda sidor omgiven av hårdföra, tuffa sjömanstyper. Att inspirationen till denna för GAN, som han även kallades, ovanligt uppsluppna målning kommer från Gröna Lund framgår bl.a. av spiralformen till vänster, som kan ses som ett tecken för en berg- och dalbana, och av de runda formerna ovanför sjömannens huvud, associerande till dels en karusell, dels till nöjesfältets elektriska ljus och kulörta lyktor: rött, gult, blått och grönt. De runda och böljande formerna kontrasteras mot målningens för GAN så karaktäristiska sicksackliknande uppbyggnad.
Nr. 297 Marc Chagall, ”La Mariée À La Lune”. Utropspris 4 500 000 – 5 000 000 SEK
Marc Chagall (1887-1985) var en judisk rysk-fransk expressionistisk konstnär och en av 1900-talets allra största konstnärer.
”La Mariée à la Lune” innehåller allt det som Chagall gjort till sitt; det svävande brudparet, spelmannen, de ljuvliga blommorna och den mörkblå himlen förstås. I detta smycke till målning har Chagall lyckats komprimera sitt konstnärskap och sin motivkrets på ett utomordentligt skickligt sätt.
Nr 279 Leander Engström, ”Varitédansöser” Utropspris 2 000 000 – 2 500 000 SEK
Per Leander Engström (1886-1927) var en svensk konstnär vars målningar ofta hade motiv hämtade från Norrland i form av färgstarka, expressionistiska vildmarksskildringar.
Leander Engström var elev vid Konstnärsförbundets målarskola 1907-08 och studerade därefter 1909-10 för Henri Matisse i Paris. Han lärde sig att måla kvinnokroppen och att fånga uttrycket, ”l’expression” av Henri Matisse på 1910-talet. Något som han ger uttryck för i det aktuella katalognumret.
Han bildade konstnärsgruppen De unga tillsammans med övriga Matisse-elever och tillämpade i likhet med sina konstnärskamrater den franskinspirerade expressionismen i ett måleri med svenska motiv. Under en stor del av sitt liv reste Leander Engström runt i den norrländska fjällvärlden och målade. Ett av favoritresmålen var Abisko, där han även kom att bygga sig ett hus. Under några år i början av 1920-talet vistades han periodvis i Italien där han fann ny inspiration och en ny motivvärld. Vid samma tid utförde han flera takmålningar i Skandia-Teatern i Stockholm.
Nr. 247 Julio González, ”Tête Aiguë (Masque Aigu)”. Utropspris 1 000 000 – 1 200 000 SEK
Julio González (1876-1942) var en pionjär inom konsten i början av 1900-talet med sina svetsade skulpturer. Tekniken hade han med sig från barnsben, såväl farfar som fadern var guldsmeder med egna verkstäder. På caféet Els Quatre Gats i Barcelona, en mötesplats för avantgardistiska konstnärer, lärde han känna både Miró och Picasso vilket ledde till att han flyttade till Paris 1902.
Under första världskriget lärde sig González att svetsa när han arbetade på Renaults bilfabrik, något som han också lärde sin gode vän Picasso. Picasso använde sig av denna teknik när han arbetade med sina skulpturer i analytisk kubism på 1920-talet. Genom sina svetsade järnskulpturer kunde González skapa lätta, tredimensionella former, som tecknade i luften.
Genom att, som i ”Tête aiguë (Masque aigu), svetsa fram formerna i järn i en industriell teknik, vände González den traditionella skulpturtraditionen ryggen och banade väggen för ett nytt sätt att uttrycka sig i den tredimensionella formen.
Nr. 142 Josef Frank, skåp, tapetserat med Sydenham Edwards handkolorerade botaniska gravyrer, Firma Svenskt Tenn, sannolikt 1950-tal. Utropspris 200 000 – 250 000 SEK
Josef Frank (1885-1967) var en österrikisk-svensk arkitekt och formgivare. Han var en av funktionalismens pionjärer. Modellen här är känd sedan Josef Franks första år i Sverige. Redan i Wien ritade Frank emellertid liknande skåp för sin firma Haus & Garten, på Hofmobiliendepot finns ett snarlikt skåp som är klätt med textil.
Josef Franks skåp har haft olika typer av yta, ibland tyg, målat tyg eller matelasserat tyg, skinnklädsel eller det som kom att bli vanligast, planscher ur framför allt ”Lindmans Flora”. Carl Lindman utgav Bilder ur Nordens flora med första upplagan 1901-1905, baserat på de gamla kopparplåtarna till Johan Wilhelm Palmstruchs Svensk Botanik.
Sannolikt var det genom samarbetet Estrid Ericson som Josef Frank kom att använda sig av de botaniska planscher som de tapetserade skåpen med. Planschverken köptes in antikvariskt i runt om i Stockholm och kunderna kunde sedan välja vilket utförande de önskade. Detta utförande med Sydenham Edwards planscher är sannolikt unikt.