Anders Zorn (1860-1920) betraktas som en av de mest betydande konstnärerna genom historien i Sverige och han blev uppskattad även utanför landets gränser. Inte minst i USA, där han anlitades som porträttmålare av presidenter, företagsledare och societetsfolk.
Även i Paris var han erkänd och beundrad runt sekelskiftet 1900. Trots detta har Zorns konstnärskap inte visats i den franska huvudstaden sedan 1906. Det blir det ändring på nu när Le Petit Palais, ett av Paris ledande museer, presenterar en retrospektiv utställning tillägnad Anders Zorn. Utställningen pågår mellan 15 september – 17 december 2017.
Av de närmare 150 verken som presenteras i utställningen kommer 25 från svenska Nationalmuseums samlingar som ett led i museet uppdrag att också verka i internationella utbyten.
Under åtta år hade Anders Zorn och hans hustru Emma sin fasta adress på Boulevard de Clichy i Paris, strax intill den kända danslokalen Molin Rouge. Det var också då som Zorns internationella karriär tog fart. Efter att ha vunnit guldmedalj vid Världsutställningen i Paris 1889 och tagit emot den franska orden Hederslegionen, blev svensken högt respekterad i de inflytelserika konstkretsarna i staden.
Anders Zorn – Den svenske målarmästaren
Genom utställningen ”Anders Zorn – Den svenske målarmästaren” på Petit Palais gör Zorn, vars konst på senare tid rönt stora framgångar med utställningar i San Fransisco 2013 och New York 2014 där Nationalmuseum också bidrog med utlån, en storstilad comeback i Paris.
Museipubliken i Paris kommer att möta verk från hela Zorns karriär: De stora akvarellerna visar Zorns virtuosa sätt att återge vatten och vågornas ständiga rörelse. Porträtten i olja gjorde honom till en av de mest respekterade och efterfrågade målarna inte minst i USA.
Hans grafiska blad där mycket inspiration hämtades från bland andra Rembrandt, blev under hans samtid mycket populära. Från Zornsamlingarna i Mora har Petit Palais även lånat skulpturer, en sida av Zorns konstnärskap som är mindre känd.
Svensk konsthistoria visas i Paris
I slutet av 1800-talet när Anders och Emma Zorn bosatte sig i Mora hyllar målningarna naturen och de svenska folktraditionerna. Verket Midsommardans, i Nationalmuseums samling, är en sann kärleksförklaring till landskapet Dalarna och de långa sommarnätterna. Målningen har blivit en klassiker i svensk konsthistoria och kommer nu visas för den franska publiken.
Rundvandringen och scenografin i Paris-utställningen är tänkt att spegla konstnärens mångsidiga liv som utspelade sig i vitt skilda miljöer. Där visas även förstoringar av fotografier, både med Anders Zorn som motiv och som upphovsman.
Förutom konst från Nationalmuseums samlingar ingår många av de främsta verken från Zornsamlingarna i Mora. Därutöver betydelsefulla inlånade verk från andra skandinaviska och franska institutioner samt privata samlingar i Europa.
Denna utsökta akvarell av mästaren Zorn, signerad och daterad 1892, är med största sannolikhet utförd i konstnärens ateljé på Boulevard Clichy i Paris. Verket som går under namnet ”Boulevard Clichy” såldes på Bukowskis klassiska auktion år 2012 till ett slutpris på hela 15 290 000 SEK.
Att konst från Anders Zorn är eftertraktat visade bland annat Bukowskis auktion Important Spring Sale i våras. Målningen ”Timret går” såldes där för ett slutpris 7 350 000 SEK och är därmed en av flera målningar av Zorn som sålts till miljonbelopp under senare år i Sverige.
”Timret går”målades år 1916 vid hans egna fiskarstuga i Mora som han införskaffade i början av 1900-talet. Denna är ett utsökt exempel på Anders Zorns målerikonst där modeller i det fria kombineras med raffinerad målerisk skildring av det omgivande landskapet. Bland annat i denna målning demonstrerar han det som skulle bli något av hans kännetecken, nämligen sitt unika tema ”naket i det fria”.