Två ikoniska varumärken, Stüssy och Dr. Martens samarbetar nu med lanseringen av två stilrena tolkningar av signaturkängan Dr. Martens 939. Det är en klassisk workwear-känga från 60-talet, och beskrivs som: ”workwear with a subcultural heritage”.
Stüssy x Dr. Martens 939 kommer i två färgställningar, i olika material. En svart läderkänga, samt en i brun mocka. Skon kommer med en BEN-sula och på ankelns yttersida syns branding samt texten: ”WORKGEAR”. Branding återfinns även på insidan av tungan.
Stüssy x Dr. Martens 939 släpps den 12 november via Stüssy och Dr. Martens webbutiker och i butik, samt i utvalda Dover Street Market-butiker.
Läs om ikoniska Dr. Martens 1461 här!
Om Stüssy
I slutet av 80-talet och början av 90-talet föddes ett märke från surfscenen i södra Kalifornien och svepte genom klädlandskapet för att omdefiniera utseendet och ideologin för fritidskläder. Det märket var Stüssy, ett märke som växte organiskt ur ungdomsrörelser och oavsiktligt revolutionerade klädbranschen.
Shawn Stüssy var en surfare som brukade forma sina egna brädor åt vänner och lokalbefolkningen i Laguna Beach, Kalifornien. Stüssy började screena t-shirts och shorts för att sälja.
Hans efternamn skrivet i en graffiti-influerad handstil skulle bli företagets logotyp. Stüssy föll av misstag genom sin djupt rotade kärlek till surfing in i klädbranschen, och på några få år började folk prata inom den lilla, isolerade värld som surfing och skateboarding utgjorde i slutet av 80-talet. Shawn inrättade små utställningslokaler i New York och Kalifornien och gav sig ut på vägarna för att visa upp sin design för butiker som han respekterade.
Varumärket växte under en tid då epokgörande förändringar som nu inramar den samtida populärkulturen ägde rum. På musikscenen gav det sena 70-talet oss punk, medan det tidiga 80-talet gav oss en ny DIY-musik som kallades rap. Punken bröt kreativa och estetiska barriärer och lärde oss att vem som helst kunde ha ett band. Rap flyttade fram sociala gränser och utforskade idéerna om remixning och sampling.
Dessa nya idéer och områden skapade en ny modern plattform för mode och kulturella uttryck. Designen och den övergripande estetiken berörde referenser från en rad underjordiska subkulturer som Stüssy tyckte om. Detta tillvägagångssätt tilltalade ett världsomspännande nätverk av kreativa ungdomar som delade ett gemensamt intresse för surfkultur, skate och musik. Begränsad distribution gav näring åt önskan internationellt, och de som ville ha utrustningen hittade den och kände sig som en del av något större i processen.
Med Stüssys framgång kom möjligheten att resa och sprida Stüssy-vibben. Kläderna inspirerades av en internationell grupp musiker, skridskoåkare, DJ:s och konstnärer med liknande smak; trendsättare i New York, London, Tokyo och andra delar av världen var ivriga att komma ombord på denna rörelse som inspirerades av ett nätverk av likasinnade individer. Denna grupp vänner blev senare ”International Stüssy Tribe” med avdelningar i New York, Tokyo, London, Berlin och Los Angeles.
Med ett starkt nätverk av stammedlemmar som bär märket på klubbar och på scenen över hela världen spreds Stüssy-budskapet på ett organiskt sätt. Varumärket var engagerat i att producera relevanta kläder av god kvalitet till ett rimligt pris som endast fanns tillgängliga i mycket utvalda butiker över hela världen i begränsade mängder. Detta var ett helt nytt koncept på den tiden, som sedan dess har använts med varierande framgång.
Om Dr. Martens
Det första paret Dr. Martens-stövlar rullade av produktionslinjen den 1 april 1960. Med sitt varumärke med gula stygn, räfflad sula och hälbåge var det en känga
för arbetare, som till en början bars av brevbärare och poliser. Den var bekväm, hållbar och lätt i jämförelse med sina konkurrenter på den tiden. Under hela Dr. Martens historia har varumärket adopterats och omintetgjorts av olika individer, musiker, ungdomskulturer och stammar. Det är dessa människor som sticker ut från mängden och deras resa till självuttryck har alltid åtföljts av ett par DM’s.
Den enkla silhuetten gör det möjligt för människor att anpassa varje par, samtidigt som deras berömda hållbarhet och komfort gör dem till idealiska skor för hela världen, för spelningar och gatumode. På ett känslomässigt plan är de en flagga av attityd och empowerment.
Den fabrik i Northamptonshire där allting började finns fortfarande kvar i byn Wollaston. Ett specifikt sortiment av ”Made in England”-produkter tillverkas här av ett litet, sammansvetsat team av människor som är skolade i traditionell skotillverkning och en process som inte har förändrats sedan vårt första par för sex decennier sedan.