I en tid av vidare och mer flödande silhuetter inom herrmodet söker vi oss tillbaka 45 år till en annan era, då en enda film ändrade herrmodet för år framöver. American Gigolo.
Men American Gigolo är mer än bara ögongodis. Filmen lanserade och sammanbinder fler världsnamn än kanske någon annan film. Filmen spelade en viktig roll i den tidiga karriären för såväl Richard Gere, Jerry Bruckheimer och inte minst Giorgio Armani.
Den vackra ytan
Redan när Richard Gere som filmens protagonist Julian Kaye kör sin Mercedes 450SL cabriolet till Rodeo Drive i inledningsscenen är det tydligt att det materiella kommer att spela en huvudroll i filmen.
Iklädd en flödande, grå-beige Armani-kostym, ljusblå skjorta med en smal krage och en vinröd slips med vita polka dots gilder han in på Juschi’s, en av Rodeo Drives legendariska klädbutiker, för att välja ut en italiensk kavaj för kvällens arbete.
På ytan lever Kaye det perfekta livet – sportbilar, designerkläder och en smakfullt dekorerad lägenhet i Los Angeles. Han är välklädd, vältränad och välbetald, tack vare sitt jobb som “guide” eller “chaufför” till äldre kvinnor. Inkomsterna återinvesterar han i sitt intresse för konst och kläder. Till synes lycklig med sin tillvaro gör Kaye bara ett misstag: ett jobb för fel klient.
Kläderna i huvudrollen
Geres eleganta kostymer designades av Giorgio Armani för filmen. I en tid då mörkblåa och svarta kostymer med mycket struktur fortfarande präglade herrmodet bröt Armanis ofodrade kavajer i naturliga toner och material som silke och linne helt med rådande tradition.
Armani tog det italienska hantverket och detaljer som patch pockets och kombinerade med det klassiska Hollywoodmodet från 1930- och 1940-talet, såsom dubbelknäppta kavajer. Men i American Gigolo bärs den dubbelknäppta kavajen lika ofta uppknäppt som knäppt.
I en av filmens nyckelscener väljer en hög Kaye ut ett antal outfits att bära “i tjänsten”. Ur sin stora garderob väljer han ut fyra kostymer som han sedan omsorgsfullt kombinerar med skjortor och slipsar. Efter en stunds betänketid inser han att ton-i-ton är rätt val, och parar nöjt slipsarna med kavajerna. Det hade länge funnits välklädda män på film, men här var en man som brydde sig över kombinationer och njöt av att klä sig väl.
Men det är inte bara kavajerna som gör mannen. I Julian Kayes garderob hittar vi allt från tunna linneskjortor att bära till shorts eller linneslacks till en sobert marinblå kofta för en konfrontation med klass.
Ett djupare budskap?
Bortanför de vackra kläderna och miljöerna har filmen också en djupare yta. Richard Kaye är trots allt en gigolo – den manliga motsvarigheten till en sugar baby. Hur han än försöker strida för sin självständighet så fortsätter han vara fast i hallickarnas och de rika kvinnornas grepp, och sitt beroende av en dyr livsstil.
På det viset är Julian Kaye är en kvinnlig arketyp i en mans kropp. Han är faktiskt mindre fri och mer utsatt än Julia Roberts i Pretty Woman, och till slut krävs det en kvinna för att rädda honom.
Filmen har fått kritik för att Geres karaktär saknar själ och djup, men kanske är det avsiktligt. Kayes fokus på det materiella och eviga ältande om sin självständighet visar snarare hur lite det finns kvar av hans person.
Filmen är också en av de första filmerna där en manlig huvudrollsinnehavare är helt naken, medan de kvinnliga rollerna bara visar ytterst lite hud. 45 år senare är det fortfarande ovanligt i en film.
Bruckheimer, Gere och Giorgio
Innan Richard Gere fick rollen var flera andra stjärnor tilltänkta. John Travolta hade redan 1978 fått rollen, men drog sig ur på grund av sjuka föräldrar – och kanske också kalla fötter över filmens tema. Christopher Reeve och Chevy Chase (!) han också bli erbjudna rollen innan den gick till den då relativt okände Gere.
Det kom att bli starten på en lång Hollywood-karriär för Gere, som tidigare bara spelat biroller och mindre huvudroller. Bara två år senare spelade han huvudrollen i En Officer och en Gentleman, och resten är Hollywood-historia.
Även två andra Hollywood-legender är inblandade i filmen. Filmen regisserades av Jerry Bruckheimer, som några år tidigare lämnat sin karriär i reklambranschen för att söka sin lycka i Hollywood. Även om American Gigolo inte gjorde honom rik var det en av de första filmerna i hans nya karriär. I kombination med regissören Paul Schrader (Taxi Driver, Raging Bull, The Last Temptation of Christ mfl) har American Gigolo något av ett dream team bakom kameran.
Men filmens största vinnare var antagligen Giorgio Armani. Visserligen hade han redan då en lång karriär bakom sig som designer för andra modehus, men 1980 hade Armani bara några år tidigare startat sitt eget modehus. Det var Travoltas agent som introducerat Armani, men när Travolta hoppade över lyckades Armani sy om garderoben för att passa den betydligt kortare Gere.
American Gigolo blev en bättre reklamfilm för Giorgo Armanis kläder än han någonsin kunnat skapa själv, och Armanis kläder kom att bli stilbildande för 1980-talets herrmode.
Tre stilmässiga lärdomar från American Gigolo
Idag framstår Julian Kayes val av kavajer och slipsar som något otidsenliga, men det är ändå träffande hur välklädd han ter sig 45 år senare. Här är tre tidlösa stilmässiga lärdomar från American Gigolo:
1. Välj ton-i-ton för elegans
Julian Kaye föredrar sina kvällsliga kombinationer ton-i-ton. Medan kontraster blir stilfulla och ståtliga, så ger ton-i-ton mer elegans. Välsittande plagg och kombinationer av texturer hindrar det från att bli tråkigt.
För att låna av Julian Kaye är det säkraste tipset t.ex. en blågrå skjorta till en mörkblå kavaj. Det passar för de flesta mäns hudtoner, även de vinterbleka. Har man Kayes solbränna eller naturligt mörkare hud så passar även en ljusgrå skjorta till mörkgrå eller gråbeige kostym. För att undvika ett alltför uniformerat intryck så kan olika texturer hjälpa.
2. En enda accessoar räcker
Idag finns en trend inom manlig stil med oändliga rader av accessoarer populariserad av italienska gentlemän.
Men Julian Kaye väljer sina accessoarer med omsorg. Ett klassiskt armbandsur eller ett par sköldpaddsmönstrade solglasögon räcker. Eller varför inte en svart Mercedes 450SL?
3. Klä dig för situationen
Herrmodet handlar på många sätt om att synas utan att märkas. Att välja en klädsel som är lämplig för situationen, men ändå på ett stilfullt vis.
Richard Geres Kaye bär sina eleganta kvällskostymer när hans arbete kräver det, men väljer en sober svart kostym för finare tillfällen och jeans och en linneskjorta på fritiden. Men i varje situation är han ändå välklädd, genom passformen, färgmatchningen och accessoarerna.