Vi har redan tidigare hämtat inspirationen från 1930-talets höst- och vintermode. Idag är det dags att rikta blickarna mot våren och sommaren och det som 1930-talet hade att bjuda på under denna årstid gällande det skräddade modet.
1930-talet var ett årtionde som började i ekonomisk depression och slutade i krig. Därför är det också lätt att måla upp mörka bilder av detta årtionde, med massarbetslöshet och uppkomsten av fascismen i Europa.
Mot alla odds är det dock detta årtionde som ändå kommit att kallas det gyllene årtiondet för herrmodet. Då hade man fortfarande koll på de formella etikettreglerna gällande klädseln, samtidigt som kostymen och sportkläderna utvecklades och kom att få en allt större roll.
Redan i början av 1930-talet kunde man se ett nytt ideal krypa fram på silhuetten bland kostymerna. Nu skulle kavajerna ha breda, välfodrade axlar, smalare höfter och rymliga armhålor. Allt för att ytterligare framhäva den manliga fysiken.
Mästaren gällande denna för mannen smickrande silhuett var holländska skräddaren Frederick Scholte, som gjorde Savile Row-baserade Anderson & Sheppard till det populäraste märket inom brittisk herrkonfektion. Med kunder som Fred Astaire, Gary Cooper och Prinsen av Wales, blev märket synonymt med det som skulle komma att kallas ”The London Cut”.
Det var prinsen av Wales, Edvard VIII, som var den gjorde stilen populär i USA. Snart skulle kändisarna från Hollywood snappa upp trenden och tack vare deras allt starkare lyskraft ersatte de snart den brittiska aristokratin och överklassen som modeikoner.
Dubbelknäppta kavajer, spetsiga slag och randiga kostymer var populära eftersom dessa ytterligare hjälpte till att framhäva den atletiska silhuetten.
Bland övriga kännetecken för den manliga silhuetten under 1930-talet var allt bredare byxor, en högre midja och allmänt kortare längd på kavajen än vad som var fallet under 1920-talet.
Nedan är inspiration med amerikanskt herrmode från 1930-talet, där vi ser alla ovan nämnda karakteristiska stilar och silhuetter inom herrmodet.